Igas elu valdkonnas on teatud viisakuskoodeks, mida tasuks järgida. Mõned asjad on enesestmõistetavad aga millegipärast läheb ikka osadel inimestel meelest. Viisakus, lihtne suhtlusoskus ja avatud meel võivad inimest viia väga kaugele: nende mitte kasutamine võib viia arusaamatuste ja dilemmadeni. Minu üks lemmikuid tsitaate on “klient on kuningas siis, kui ta käitub nagu kuningas”.

Ma pean nentima, et mul on ääretult vedanud oma klientidega: 99% inimestest on lihtsalt fantastilised, ägedad ja põnevate ideedega karakterid. Ilma nende iseloomude ja lugudeta, ma poleks pooltki seda inimest, kes ma olen täna. Ikkagi, inimestelt kes on mu poole pöördunud, tuleb vahest läbi küsimusi ja lauseid, mis ei pruugi olla just kõige viisakamad või on lausa solvavad. Kogu see tekst on harimiseks ja silmaringi laiendamiseks ja palun mitte võtta liiga isiklikult 🙂

 

tattoo tegemine

 

1.

Jjjou, tahax tätzi xD !

Alustame siis täiesti otsast: soovitud tätoveerijale kirjutamine. Kuigi enamus meist saab aru, kasutades lihtsat loogikat, et võõrale inimesele kirjutades võiks kasutada täis-lauseid ja ära jätta släng siis mingil põhjusel osad on täielikult üle läinud MSNi sõbra chati lainele. Minul isiklikult kaob igasugune austus ja töö-aldidus inimesega, kes kirjutab nagu viie aastane. Kui kliendil pole professionaalset austust tätoveerija vastu, miks tätoveerijal peaks olema seda kliendi vastu?

2.

 Mis on su hinnakiri, ma ei leia seda kuskilt.

Võibolla osadele ongi see võõras info, selle peale ma ei saa otseselt pahane olla aga tegelikult see on siiski veidi ebaviisakas. Kuna tätoveerimine on kunst, siis see oleneb kõik ka sellest, kaua läheb kavandile aega, kaua tehakse muudatusi, mitu sessiooni jne. Umbkaudset hinda oskab öelda siis, kui klient on saatnud mingidki inspiratsioonipildid, kirjeldab asukohta kuhu ta pilti soovib, kas pilt tuleks musta-halliga või värviline ja mis suuruses võiks antud pilt olla. Pärast seda saab anda umbkaudse hinna aga see võib ikka sinna-tänna nihkuda. Paljud tätoveerijad ütlevad projekti-põhise hinna.

 

väike tätoveering

 

3.

 Ma tean kindlalt, et selline tätoveering ei tohiks kauem võtta kui 2 tundi ja mitte üle 100€.

Oota, mida? Kes teenust pakub, kas sina või mina? See on okei küsida tätoveerijalt umbkaudset hinda ja ajakulu vastavalt tattoole aga hakata ise dikteerima seda ei tule kõne alla. Kui tätoveerijatele panna peale kindlad piirangud siis võid kindel olla, et sellest ei tule parim töö.

4.

 Mismõttes ma pean 2 kuud järjekorras olema? Sõbra juurde ma saan juba homme aja! Plus ta teeb 7 korda odavamalt!

Ma ei moosi kunagi ühtegi klienti, sellise jutu peale ütlen alati aga palun, mine tema juurde. See teeb mulle alati nalja, et inimene ei saa aru, et kui järjekord on pikk ja hind üle keskmise kallim, siis see äkki tähendab, et ta oskab ka paremini? Tundub, et osadele jääb arusaamatuks, et tätoveering ei ole peale pressitud pitsat vaid keeruline tehniline ja kunstipärane tegemine. Plus, sellist asja tätoveerijale otse öelda on ikka totaalne solvang: nagu see tegija ei oleks seda järjekorda ja summasid väärt!

Eraldi teema on see, et konsultatsioonis inimene saab aru, et hind on hetkel üle jõu. See on täiesti okei öelda, et hetkel pole võimalik selle eest maksta: tätoveerimine on luksusteenus mis ei ole hädavajalik eluks. Tulebki võtta aega ja koguda raha ja teha seda siis, kui kõik muu eluks vajalik on korras ja kontrolli all. Aga palun, ärge olge kannatamatud ja ärge laske suva urka-tegijal enda nahk jäädavalt ära rikkuda sest ta tegi “ju ainult kümpa eest”. Kümpa eest võib mõnegi asja veel kaasa saada…

5.

 Ma tean, et andsin sulle täiesti vabad käed kavandiga aga see ei ole see mis ma tahtsin.

Ma ütlen ausalt, selline jutt ajab mind kõige enam närvi. Mina, ega ükski teine loomeinimene, ei ole mõttelugeja. Kordan: me ei loe klientide mõtteid! Õnneks seda juhtub väga harva aga kui juhtub siis ma tahaks vihast nutta. Ma panen igasse oma kavandisse 101% oma originaalsetest ja põnevatest ideedest. Kui mulle antakse vabad käed, siis sa saad kindlalt pildi, millesugust lihtsalt pole. Kui ma olen oma pildi valmis saanud ja oma suurt loomingut ja ideed kliendiga jagan ja siis tuleb vastus, et see pole üldse see ja tee kõik nullist, kas see kõlab motiveerivalt?

See on täiesti okei mitte oma tätoveerijale anda täiesti vabu käsi: enamus klientidest saadab ikka inspiratsioonipilte, räägib oma lemmikvärvidest ja detailidest mis oleks tema jaoks kindlasti tähtsad, et pildil olemas oleks. Nii tuleb suure tõenäosusega pilt, millega mõlemad osapooled rahul on. Palun tehke oma kodutööd ja mõelge korralikult läbi, mis on teie jaoks tattoo puhul tähtis. 

 

tattoo design

 

6.

 Tee see ümber ja tee siit ümber ja see mulle ei meeldi ja pööra see tagurpidi ja…

Ärge saage valesti aru: enamus tätoveerijatele sobib, et pärast kavandi tegemist tuleb kavandile veel muudatusi aga seal on väga suur vahe, kuidas see protsess välja näeb. Tähtis on, et kavand on kliendi ja tätoveerija koostöö, mitte kliendi järjepidev dikteerimine. Väga okei on, kui klient küsib, kas üks või teine toon või detail võiks sobida.

Mõnikord on klientidel väga kifte ideid, mõnikord olen kahevahel kas on hea või mitte ning osadel kordadel on ka täiesti kohutavaid soove. Kõigil kolme näite puhul ma alati seletan kliendile. Kui ma leian, et idee on täiesti kohutav siis ma ei soovi selle üle lõpmatuseni vaielda: kui klient ei usalda oma tätoveerija maitset ja professionaalset oskust hinnata kompositsiooni ja toonide kokkusobivust, miks sa üldse tema juurde pöördusid? Oma algusaastatel, kuna ma soovisin maksimaaselt tööd ja kogemust saada, andsin nii mõnigi kord alla kliendi halbadele soovidele ja lõpuks ei olnud klient ise ka rahul. Usaldage professionaali, või jätke see teekond läbimata. 

7.

Viimane punkt sümboliseerib mitte millegi ütlemist, ehk kui tätoveerimis kuupäev on käes ja keda pole on klient. Sõnumitele ei vastata, kõnedele ei vastata. See on okei, kui sa mõtled ümber ja sa ikkagi pole valmis tattooks, see on okei, et sa jäid haigeks. Anna teada sellest! Kõige hullem on , kui sa jätad sigavihase tätoveerija enda järele passima. Eesti on väga väike, selliseid lollusi ei ole hea mõte teha. Mul on kliendid saatnud ka hommikul sõnumi, et nad on haiged. Ma saan täiesti aru, selliseid asju ei saa ette planeerida. See on ka okei, kui sa mõtled ümber: tätoveering jääb kõigest terveks eluks ja tätoveerija ei taha teha ka sulle asju, mida sa võiksid kahetseda. Me oleme sinu poolt! Aga mitte siis, kui sa jätad meid tühja stuudiosse passima. Ja see puudutab kõiki teenindusvaldkondi: arsti juures käimine, ripse-küüne-kulmutehnikud jne. See on meie väga väärtuslik aeg ja seal on alati inimene, kes oleks hea meelega sinu asemel tulnud. 

Ma loodan, et keegi seda väga isiklikult ei võtnud: info on ikka harimiseks ja kõrva taha panemiseks. Inimestega suhtelmine, eriti kunsti vallas ei olegi puhas must ja valge, lihtsalt ma leian, et viisakus-nipid ja meeldetuletused tulevad alati kasuks. 

Kas Sul on mõni küsimus, mida tahaksid tätoveerimise protsessi kohta küsida?